خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/13 - 15:37
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان‌آبادی در دیدار با رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ویتنام:

تقویت دیپلماسی پارلمانی به ارتقای روابط دولت‌ها می‌انجامد/ افزایش روابط دوجانبه با اجرای اسناد همکاری میان ویتنام و ایران

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام تحرک‌بخشی پارلمانی را زمینه ارتقای روابط دولت‌ها برشمرد و گفت: ایران به دیپلماسی پارلمانی برای تقویت روابط دوجانبه و هم‌افزایی برای حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اعتقاد دارد زیرا دیپلماسی پارلمانی پیش زمینه همکاری‌ها برای مدیریت چالش‌ها و حل مسائل جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام در ادامه سفر هیئت اعزامی مجلس شورای اسلامی به ویتنام با «وو های‌ها» رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان ویتنام دیدار و گفتگو کرد.



رحیمی جهان آبادی در ابتدای این دیدار با اشاره به روند مثبت و رو به رشد مراودات دو کشور در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام، گفت: کشورهای حوزه شرق آسیا به ویژه ویتنام جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارند و روابط دوستانه و تعاملات و مراودات مقامات عالی رتبه سیاسی و پارلمانی دو کشور گویای اراده لازم برای توسعه و تعمیق همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف است.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام با اشاره به امضای ۱۱ سند همکاری در حوزه‌های مختلف با سفر رئیس پارلمان ویتنام به ایران اظهار امیدواری کرد که با اجرای این اسناد، تحرک در روابط دوجانبه بیش از پیش افزایش یابد.



وی در ادامه مقاومت علیه ظلم و استکبار را تجربه مشترک دو کشور دانست و گفت: ایران و ویتنام رویکرد مشترکی در حمایت از چند جانبه‌گرایی، حاکمیت قانون و محوریت اصول منشور ملل متحد دارند و همکاری‌های متقابل در جوامع بین‌المللی به ویژه نقش مثبت ویتنام در زمان عضویت غیردائم در شورای امنیت بیانگر اتخاذ مواضع مستقل و سازنده از سوی این کشور در نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد است.



رحیمی جهان آبادی تحرک‌بخشی پارلمانی را زمینه ارتقای روابط دولت‌ها برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی پارلمانی برای تقویت روابط دوجانبه و هم افزایی برای حل مسائل منطقه‌ای و بین المللی اعتقاد دارد زیرا دیپلماسی پارلمانی پیش زمینه همکاری‌ها برای مدیریت چالش‌ها و حل مسائل جهان است.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دشواری‌های موجود برای اخذ روادید اتباع ایرانی، ادامه داد: انتظار می‌رود با همکاری جنابعالی و کمیسیون امور خارجی پارلمان ویتنام تسهیلات بیشتری برای ایرانیان فراهم شود.



وی نگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه را امنیت فراگیر بدون حضور نیروهای خارجی عنوان کرد و گفت: حضور نیروهای خارجی در منطقه نه تنها هزینه‌های امنیتی را افزایش می‌دهد بلکه امنیت کل منطقه را نیز به مخاطره انداخته است. جمهوری اسلامی ایران امنیت را یک امر درونی و بومی می‌داند که باید توسط کشورهای منطقه تامین شود.



رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام به شرایط فلسطین اشاره و تصریح کرد: طوفان الاقصی پاسخ مشروع فلسطینیان به سال‌ها جنایت رژیم صهیونیستی بود که در دفاع از خود ادعای پوشالی امنیت ساز بودن رژیم اشغالگر قدس را آشکار ساخت.



وو های‌ها: ویتنام و ایران باید از ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی استفاده کنند



در ادامه این دیدار «وو های‌ها» با اشاره به اراده سیاسی دولتمردان دو کشور بر توسعه و تحکیم هرچه بیش‌تر روابط، آمادگی ویتنام را جهت حمایت و توسعه بیش از پیش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و پارلمانی اعلام کرد.



رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان ویتنام افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در دو کشور برای توسعه همکاری‌ها به‌ویژه در بخش اقتصادی وجود دارد و امیدوارم دو طرف بتوانند از این ظرفیت برای افزایش حجم تبادلات تجاری و اقتصادی استفاده کنند.



وی تحرکات پارلمان و سفرهای مقامات عالیرتبه دو کشور را گام بزرگی در جهت توسعه و ارتقای روابط دو کشور دانست و آمادگی کشورش را برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اعلام کرد.



گفتنی است؛ سیدمصطفی آقامیرسلیم، رضا حاجی پور از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام و همچنین محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دیگر اعضای هیات پارلمانی اعزامی جمهوری اسلامی بودند که به طرح دیدگاه خود درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف پرداختند./



پایان پیام

  • کد خبر : 370924
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار